DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Aku AGM

 

Test AGM   -  

nad  standartní elektrovýbavu SMART  vybaveno :

  1. antiradar Genovo - napájen po nastartování
  2. autokamera - napájena  po  nastartování
  3. autonavigace 5" iGO8  . napájena po nastartování
  4. automatické vypnutí Start&Stop - po nastartování
  5. podsvětlení  palubní desky  - dle  potřeby - použito za jízdy a šera.
  6. přísvit LOGO - otevření dveří při zapnutých reflektorech 
  7. tutzing dveří  - při zapnutých reflektorech
  8. Telefon Android Auto - za  jízdy

to  vše  samozřejmě zvyšuje  spotřebu elektrické energie  z akumulátoru  60Ah  AGM.  proto je  často dobíjen .


  • 18/5    napětí v 16:00    12,29  připojen pouze  HUD  , zamčené vozidlo, teplota v garáži  15-18 st. C
  • 16:15    U = 12,25 V   - připojena  nabíječka    20:15  - odemčeno - odpojen HUD - zamčeno   21:00  . konec nabíjení  ( Inab=8,6 10´ , 8,3 - 4,5   50´,  zbytek času    cca 2 A )   dobito cca 15 Ah   , čas nabíjení 4:30 - 4:45 hod  
  • napětí  za 80 min od nabití :     U = 13,17 V   -    napětí za  13 hod  od nabití  :      U = 13,05 V
  • odemčení , otevření dveří , osvětlení vypnuto, zamčení, bez vyklápění a zklápění zrcátek  :    U =  12,79 V   stav tachometru : 7570 km
  • po 1 hod  od  odemčení a zamčení se napětí zvedlo na :   U = 12,96  ( regenerace akumulátoru )
  •  
  • po 24 hod  od nabití  :   U =  12,95 V     po 35 hod  od ukončení nabíjení je napětí :  U =  12,91 V
  • cca  8 x startování ,  8 x  zamčeno odemčewno  ,  přeprogramování HUD ,  radio, radar ,  jízdy ccado 40 kcelkemm
  • Uo =  12,47 V ( 14:30 ),  U1h =    12,66 V.         Během cesty  napětí v OBD2 nekleslo  pod 12,8 V,  maximum bylo 13,2 V    
  • následuje 40 hodin parkování v garáži -  po 40 hodinách  U =  12,48  V
  • následuje  jízda  cca 200 km , déšť světla, navigace, infotaimen, autokamera, antiradar, HUD -  po celou dobu napětí v síti cca 13,8 V  - okamžitě po dojezdu Uo = 12,81 V, U1 = 12,96 V - tedy  baterie byla dobíjena  -    22/5
  • několik startů, zamykání , 5 krátkých  cest v  součtu 45 km  a napětí na baterii 24/5  kleslo na 12,73 V -cca  po  5 hod  po skončení jízdy. Během jízdy  napětí v OBD2  v rpzmezí  12.8 -  13,3 V
  • 25/5 před jízdou  sav km :   7840 km   stav AKU :  12,45 V během jízdy naptí v OBD2    13,8 V  trvale , jízda cca 25 km ,  4 x  startování , 3 x  zamykání jízda  s navigací, autokamerou,antiradarem, HUD - denní svícení  :    U2h =  12,75  V   
  • 26/5  opět krátké popojížďky  několikeré startování, zamykání -       27/5   U12  =  12,54  V  tedy  startovací napětí  nad 12,5 V  a  nenabíjelo se.
  • 27/5  odemčení, zamčení  - U0 kleslo  pod  12,5 V  , krátká cesta  - Brno-Bohunice a   zpět-   U2h = 12,56 - nabíjelo se,  sice krátce, ale ano
  • 30/5  po  pár krátkých jízdách  cesta na  Sázavu  - cca  170 km  napětí v zásuvce OBD2 a v zásuvce zapalovače  má značné  rozdíly
  • Od 1/6 budu vyhodnocovat  startovací napětí  před odemčením, jízda , napětí OBD2 / zapalovač , U2h 

k 5/6  nebyl čas    sledování  napětí v OBD2, palubní síti a  na akumulátoru.  

 

   


Závěr :  zatím předběžný 
 
a) pokud neklesne napětí akumulátoru pod 12,5 V  - tak se nezapne  inteligentní dobíjení ---   ověřeno
b) plněn nabitý AGM má  cca 13 V **
c)  odemčení a zamčení, se sklápěním zrcátek, světelnými efekty má celkem značnou spotřebu 
d) vybíjecí charakteristika  AGM není lineární 
e) pokles  napětí   na  12,5 V ** by dle  internetu měl znamenat 50 % kapacity AGM,  ale to neodpovídá ! Ani  spotřebované energii, ani  spočítané a doložitelné enegrgii pro  dobíjení 
f) zamčené vozidlo, bez   světel apod.  vykazuje pokles cca 0,13 V / 24 hodin **
g) pokud  není dobíjeno je palubní napětí na úrovni 12,7 - 13,5 V  (*)   nebo   13,7-13,8 V (*)  v  závislosti na  spotřebě el. tedy zapnutých  spotřebičích,  ale ani zapnutí vyhřívání sedadel, které  zvednou palubní napětí na  OBD2    nemusí zapnout  dobíjení.
h) při dobíjení  je napětí  palubní sítě  cca 13,7-13,8 V (*)
 
 
 * ( hodnota  napětí v OBD2   HUD )
** napětí na akumulátoru
 

 

stav údržby AGM  60 amph


 

dobíjení AGM
datum stav km U vstupní čas nabíjení U výstup  od nabití -čas
           
5/6/21   12,69     NENABIJENO
30/5/21   12,69     NENABIJENO
18/5/21   12,25 4:45 13,06 11 hod po skončení nabíjení
15/5/21 7560 12,56   12,90 24 hod zamčené auto
14/5/21   12,35 6h ??? 12,56 po 7 hod   12,56 ? odemčené auto
7/5/21   12,42 4:30   vyšší okolní teplota, delší nabíjení ?
29/4/21 7070 12,26 2:05 13,85 okamžitě
22/4/21   12,29 3:00 12,90  8 hod
6/4/21 6400 12,28 2:10 12,84 11 hod
17/3/21   12,16   12,88  
28/2/21   12,56   12,86  
20/2/21   12,27      
12/2/21   12,33      
25/1/21   12,45      


 

 

                 použita nabíječka  viz foto a video níže.              https://polarka27.rajce.idnes.cz/AGM_baterie/

 


 

Akumulátory s vázaným elektrolytem   Technologie AGM (= zkratka pro absorbent glass mat)

  • Jak nabíjet AGM ?

             

   

  • Při poklesu napětí pod  12,5 V baterii úplně dobijteNabíječkou  pro baterie AGM  s automatickým vypnutím
  • Nikdy nenabíjejte zmrzlé baterie nebo baterie s teplotou vyšší než 45˚C
  • Připojte jako první kladnou koncovku baterie (+) ke kladné koncovce nabíječky
  • Nabíječku nezapínejte, dokud není baterie úplně připojená
  • Když je nabíjení dokončeno, nejprve vypněte nabíječku
  • Přestaňte nabíjet, pokud se baterie zahřeje na vysokou teplotu nebo z ní uniká kyselina!
  • Při nabíjení zajistěte dobré větrání

 

        

 

Video :  https://www.youtube.com/watch?v=OC3QR9cXrkY

Co  jsou AGM ?

Typ AGM má velmi nízký vnitřní odpor, v případě potřeby je schopen dodat velký proud a nabízí relativně dlouhou životnost, a to i v případě opakovaného hlubokého vybití. Akumulátor typu AGM je bezúdržbový, poskytuje dobrou spolehlivost z hlediska svých elektrických vlastností a je lehčí než olověný akumulátor se zaplavenými elektrodami. Zatímco běžné olověné akumulátory vyžadují úplné nabití každých šest měsíců kvůli prevenci sulfatace, baterie typu AGM jsou méně náchylné k sulfataci a mohou být delší dobu uskladněny bez nutnosti nabití. Tato baterie dobře obstojí při nízkých teplotách a její samovybíjení je pomalé.

Hlavními výhodami akumulátoru s vázaným elektrolytem je rychlost nabíjení, které je až 5-krát rychlejší než u typu se zaplavenými elektrodami, a schopnost opakovaného hlubokého vybití. Akumulátor typu AGM lze vybít z 80%, zatímco u akumulátoru se zaplavenými elektrodami je pro dosažení stejné životnosti doporučeno vybití pouze z 50%. Nevýhodou je nepatrně nižší měrná hustota energie a vyšší výrobní náklady než u akumulátoru se zaplavenými elektrodami.

Většina baterií typu AGM je střední velikosti v rozmezí 30 až 100 Ah. Můžeme je najít také u záložních zdrojů, velké a malé pro stacionární a trakční použití. Často jsou sestaveny na míru a najdeme je v luxusních autech, kde kromě motoru dodávají energii energeticky náročným doplňkům, jako je vyhřívání sedadel, volantu, zrcátek a čelního skla. NASCAR a jiné automobilové soutěže volí výrobky s AGM, protože jsou odolné proti vibracím.

Baterie AGM začíná zasahovat také do funkce start-stop. Klasický typ se zaplavenými elektrodami jednoduše není dostatečně odolný a opakované vybíjení/nabíjení způsobuje prudký pokles kapacity po pouhých dvou letech užívání.

Stejně jako ostatní gelové a zapouzdřené jednotky jsou i baterie typu AGM citlivé na přebití. Nabíjení při 2,4 V na článek (a vyšší) je v pořádku; nicméně plovoucí napětí by mělo být omezeno na 2,25 až 2,30 V na článek (letní teploty mohou vyžadovat nižší napětí). Automobilové nabíjecí systémy pro olověné akumulátory se zaplavenými elektrodami mají obvykle plovoucí napětí pevně nastavené na 14,4 V (2,4 V na článek); přímá výměna za bezúdržbovou jednotku by mohla při dlouhé jízdě způsobit přebití baterie.

Baterie typu AGM i ostatní bezúdržbové akumulátory nemají rády teplo a neměly by být umístěny v blízkosti motoru a jeho součástí. Výrobci doporučují zastavit nabíjení, když jádro baterie dosáhne teploty 49°C. Tabulka 2 uvádí výhody a omezení akumulátoru s vázaným elektrolytem (AGM).

 

AGM Battery Recovery

Mnoho zdrojů a odborníků tvrdí, že je možné tyto baterie vrátit do „životnosti“, vše záleží na stupni poškození produktu, době provozu. V některých případech je možné jej obnovit, protože základem elektrolytu je známá kyselina sírová plus destilovaná voda, jsou do baterie umístěny pouze různými způsoby.Na internetu najdete několik videí o restaurování baterií těchto typů. Ukazují, jak majitel motocyklu plní sušené dutiny injekční stříkačkou s destilovanou vodou. Pokud jsou dutiny dostatečně nasycené tekutinou, můžete vložit baterii tak, aby se nabila proudem 10% kapacity baterie. Na motoristických fórech můžete také najít takový způsob, jak obnovit baterii. Popisuje také další proces navrácení „unaveného“ zařízení do života. Zajišťuje nabíjení dvou produktů najednou, jeden z nich musí být plně funkční. Pokud po chvíli „unavená“ baterie začne spotřebovávat nabíjecí proud, znamená to, že je „živá“. Dále již probíhá nabíjení tohoto zařízení proudem 10% kapacity při napětí nepřesahujícím 14,8 voltů. Jakýkoli typ baterie vyžaduje pečlivé zvážení v procesu jejího používání. Pouze v tomto případě bude životnost stanovená výrobcem plně rozvinuta

 

 

Nespolehlivost AGM ? 

https://www.auto.cz/nespolehlivost-baterii-modernich-aut-jak-je-to-ve-skutecnosti-s-jejich-vydrzi-125770

Jak nabíjet - teorie

http://www.sossoukyjov.cz/data/File/VY_32_INOVACE_6a04.pdf