DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Info


v této  kapitole jsou jednak obecné informace a jednak důvody, které mne vedly k nákupu tohoto vozu. Ať už technické či finanční. Jsou zde  základní informace  o záruce,  servisních nákladech apod. Je zde i dosavadní můj autopark.

 

- o b s a h -                                                                                           
                                                        A.  Parametry  1,5 T-GDI
                                                        B. Proč právě  Hyundai fastback 1,5 T-GDI 
                                                        C. Ceník v době nákupu
                                                        D. Cenová kalkulace - na kolik mě to  vyjde
                                                        E   Servisní  náklady
                                                                           a) porovnání s jinými typy vozů
                                                                           b) ceník  garančních prohlídek  v Praze
                                                                           c) úsporný  servis - "home office "
                                                        F. Záruka 
                                                        F. Moje dosavadní auta 1977 - 2021
                                                        G. Info o olejích vhodných pro  1,5 T-GDI

A.  PARAMETRY

1,5 T-GDI MHEV  Fastback  model 2021   vyrobeno 2020  i30 FB  FL

  •  Zátah je plynulý, gradující a zrychlení z klidu je srovnatelné s nedávno testovaným, ­podobně těžkým Leonem Sportstourer s 1.5 TSI/110 kW (viz AR 8/’20). Při pružném zrychlení i co se týče výsledné spotřeby však jasně vítězí 1.5 T-GDI. 
  • Protože spojku ovládá počítač, vyhlazuje elektronika rázy při rychlém puštění spojky, a to zejména ve sportovním režimu. 
  •  Ale pozor na rychlé řazení dvojky, potom už elektronika tak pečlivá není.
  • Mild hybridní systém není revolucí, jak jsme zjistili, tak v reálu uspoří nanejvýš několik desetin litru
  • Motor
    Kapalinou chlazený řadový zážehový čtyřválec 1.5 T-GDI Mild Hybrid 48V (Kappa Enhanced) uložený vpředu napříč, přeplňovaný turbodmychadlem; DOHC 4V; sekvenční vícebodové přímé vstřikování paliva; variabilní časování sacích i výfukových ventilů; stop/start, Euro6d; 1482 cm3 (ø 71,6 x 92 mm), 10,5:1, 117,5 kW (158 k)/5500 min-1 a 253 N.m/1500 – 3500 min-1.
  • Převodné ústrojí
    Šestistupňová manuální převodovka iMT (3,614 – 1,962 – 1,257 – 0,951 – 0,778 – 0,633 – Z 3,583), stálý převod 4,188. Pohon předních kol.
  • Největší rychlost
    na VI. ... 214 km/h -   
  • Zrychlení
    0 až 60 km/h ... 4,1 s 
    0 až 80 km/h ... 6,1 s 
    0 až 100 km/h 9,0 s 
    0 až 120 km/h ... 11,9 s
    0 až 140 km/h ... 16,1 s 
    0 až 160 km/h ... 20,6 s
    0 až 1000 m (konečná rychlost km/h) ... 27,2 s (188,7 km/h)
  • Zrychlení pružné
  • 50 až 90 km/h ... III./IV./V. ... 4,0/5,1/6,3 s
    90 až 130 km/h ... III./IV./V. ... 6,5/7,9/9,6 s
  • Průměrná provozní spotřeba
  • Na trati 142,4 km se 40% podílem dálnice při dodržování
    povolených rychlostí ø 94,4 km/h ... 5,2 l/100 km
    za celý test včetně dynamických měření ... 6,4 l/100 km
  • Rychloměr
    udávaná (km/h) ... 60,0 ... 80,0 ... 100,0 ... 120,0 ... 140,0 ... 160,0
    skutečná (km/h) ... 56,4 ... 76,3 ... 96,3 ... 115,8 ... 136,0 ... 156,7
    chyba (%) ... 6,38 ... 4,85 ... 3,84 ... 3,62 ... 2,94 ... 2,11
    Počítač kilometrů chyba ... 1,84 (%)

Hyundai nasadil v spolupráci s motorom 1.5 T-GDi novú 6-stupňovú manuálnu prevodovkou s elektronicky ovládanou spojkou, ktorá na trhu nemá obdobu. Chýba jej manuálne prepojenie spojkového pedálu a spojky, všetko riadi elektronika. Je to preto, aby v spolupráci so 48V mild-hybridným pohonom mohol plachtiť na voľnobehu a dokonca aj s vypnutým motorom bez toho, aby musel vodič vyradiť na neutrál. Stačí uvoľniť pedál plynu a auto dokáže rozpojiť spojku a plachtiť, šetrí tým palivo. Prevodový stupeň však zostáva zaradený a neznalý vodič ani nespozná, že pohon plachtí. Všimnúť si to môže podľa ručičky otáčkomera. 

že pri rovnako ťažkých autách a na rovnakých pneumatikách by boli rozdiely zreteľnejšie, a to v prospech 1.5 T-GDi.

 


B. Proč právě  Hyundai fastback 1,5 T-GDI 

     Jako vetchý stařec  mám již zažité jisté požadavky , které od plechovky očekávám. 

  • Led světla – potřebuji   vidět  a být viděn
  • Tempomat
  • Vyhřívaná přední sedadla
  • Automatická klimatizace
  • Motor se 4  hrnci  -  jaksi těm  3 hrníčkům nevěřím
  • Liftback a ne žádný  nevzhledný náklaďák typu kombi, ledničky neprodávám
  • Dostatečně velký  kufr
  • Rozumná spotřeba  a  rozumné provozní náklady
  • 6-ti stupňová manuální převodovka – automat  ne, a nejen kvůli ceně a nákladům
  • Olejová vana s vypouštěcím šroubem – na odsávání  a na pohádky  nevěřím
  • Elektricky sklopná  zpětná zrcátka  - mám malou garáž
  • Couvací kamera + parkovací senzory , alespoň vzadu
  • Přijatelná cena – rozumný poměr cena a  výkon
  • musí se mi plechovka líbit

C.  Ceník v době nákupu

     

 


 D. Cenová kalkulace
  • Akontace  - 336.073.-   Kč
  • Měsíční splátka   12  měsíců  7.326 .-   =   -87.912.- Kč
  • Zimní kola NOKIAN  205/55/R16   á 1800.-   =   + 7.200.- Kč
  • Slevová karta  CCS 0,40 Kč / litr   za  5 let  cca =   +1.320.-  Kč
  • Splátky bez navýšení 1 rok  cca úrok        =  +375.-   Kč
  • Jeden rok havarijní pojistka  cca         =     -12.288.-  Kč
  • Jeden rok  povinné ručení   cca       =       -3.624.-  Kč
  • Doplatek úvěru    cca   -72.000 Kč
  • Pokuta Unicredit  cca    - 720  Kč
          Pokud bych nevyužil benefity  zaplatil bych : vůz + HP1r +PR1r + ZK  =   503 . 000 .- Kč 
          S optimálním využitím na 1  rok  zaplatím :     487.820 .- Kč , tedy   úspora cca   15 000.-  
              plus   cena první garančky,   zde stojí  za zvážení cena  v neznačkovém servisu - proti značkovému .
 
E. SERVISNÍ NÁKLADY

a) udávané na internetu v porovnání s jinými typy vozů

                                                

 

                            

 

                            


 

b)  cenník garančních prohlídek u značkového servisu v Praze
 
                                                      

 

 

c.) Úsporný servis - Home Office  -porovnání

porovnání  ceny servisu  na  150 000 km  při  práci doma, versus  značkový servis (bez práce) a s prací dle ceníku značkového servisu v Praze, který opravdu, nepatří  k nejdražším !!! A bez dělání reklamy,  nemít možnost svého  domácího servisu oplatilo by se  tam jezdit i z horné dolné

POZOR ! 

1. garančka po roce ve značkovém servise, z důvodu  záruky  - více v kapitole záruka


 

F. Z Á R U K A
 
 
K dispozici totiž máte pětiletou záruku bez omezení najetých kilometrů, která zahrnuje:
  • 5 let záruky bez omezení najetých kilometrů
  • 5 let asistenční služby zdarma -   opravdu zdarma ?
  • 5 let kondičních prohlídek zdarma - prohlédneme 17 kontrolních bodů - motor, podvozek, brzdy, provozní kapaliny
                                 POZOR  :  záruka  zákonna 2 roky a 3 roky  smluvní zýruky !
 
Jak často si musím nechat prohlédnout své auto?
  • Minimálně jednou ročně nebo dle najetých kilometrů musíte absolvovat pravidelnou údržbu vozu. Rozsah prací závisí na konkrétním modelu vozu, jeho stáří a najetých kilometrech. Tato prohlídka je standardně zpoplatněna.
 
ZÁKONNÁ ZÁRUKA (zákon hovoří)
Jako zákonnou záruku rozumím dvouletou lhůtu, ve které kupující má právo uplatňovat práva z vad nově koupeného auta nebo motorky, tj. obecně platí, že nejméně po dobu dvou let odpovídá prodávající za jakost nové věci a pokud se v této lhůtě vada objeví, je povinen postupovat způsobem, který mu občanský zákoník ukládá, tj. vadu bezplatně odstranit, poskytnout slevu, případně strpět odstoupení od smlouvy a vrácení peněz nebo výměny věci za bezvadnou.
Podmínky této zákonné záruky jsou upraveny občanským zákoníkem a jakákoliv dohoda, která tyto podmínky nebo práva omezuje, je neplatná. Omezovat ty podmínky tedy dohodou nelze. Stejně tak nelze rozšiřovat podmínky, za kterých taková záruka platí.
Prodejce si tedy nemůže stanovovat žádné podmínky typu, že bude kupující jezdit na pravidelné prohlídky, výměny oleje apod. k němu. Prodejci to samozřejmě zkouší a různě „hrozí“, že záruku neuznají, ale žádný takový postup uplatnit nesmí. To sice na jednu stranu neznamená, že kupující není povinen dodržovat návod k obsluze, např. měnit olej nejpozději jednou za 30 tisíc km apod., ale současně to neznamená, že ten olej musí měnit u prodávajícího.
 
SMLUVNÍ ZÁRUKA
Tady už je situace jiná. Tzv. smluvní záruka je záruka, kterou prodávající poskytuje kupujícímu nad rámec zákona. Poskytnout mu ji nemusí, z čehož plyne, že je prodejce mnohem flexibilnější v tom, jaké stanoví podmínky platnosti takové záruky. V zásadě zde už limitovaný není a vše je o tom, na čem se strany dohodnou.
Pokud např. prodejce nabízí rozšířenou záruku na 4 roky, ale stanoví, že po celou dobu (i během těch prvních dvou let) musí kupující jezdit k němu na servis, je taková podmínka platná. Na první dva roky sice ne, ale pokud budete chtít přijet třetí rok a předtím jste dva roky k němu na servis nejezdili a přitom podmínkou té rozšířené záruky je taková povinnost, může vás po uplynutí dvou let odmítnout.
Podstatné tedy vždy je uvědomit si, o jakou záruku jde. Když využiji výhod té smluvní záruky, musím počítat s tím, že např. budu muset jezdit k prodejci na servis. Když využívám jen zákonnou záruku, jezdit k němu nemusím.
 
   Takže  pokud chcete    2 roky zákonné záruky a 3  roky záruky na něco jste povinni   jezdit výhradně do značkového servisu. Na blokovou vyjímku EU  nespoléhejte.
Jaké jsou ceny  ?   V každém servise jiné -  od 3 000  do 11 000 za 1. garanční prohlídku

 
Bloková vyjímka :
 

Bloková výjimka je legislativní úprava Evropské komise č. 461-2010, kdy od června roku 2010 má každý majitel vozidla, včetně těch nových v záruční lhůtě, právo si vybrat jaký servis chce, autorizovaný i nezávislý. Bez ztráty záruky. Jednoduše řečeno, vy jste zákazník, vám nikdo nesmí diktovat, kam musíte jet na údržbu svého vozu a nesmí vás “vydírat” ztrátou záruky.

Víte, že při opravě a provozu vašeho auta můžete výrazně ušetřit a zachovat při tom úroveň kvality náhradních dílů i servisních úkonů, na kterou jste zvyklí? Řešení je snadné – stačí upřednostnit síť nezávislých servisů před autorizovanými servisy daných automobilek a zvolit kvalitní značkové díly.

Uvádí se, že jen zhruba 25 % dílů v moderních vozidlech je vyráběno přímo samotnou automobilkou a zbylých 75 % pochází od jiných výrobců. Jen malou část dílů tak lze považovat za skutečně originální.


 

 
F. Moje dosavadní auta
 
Jako desáté auto    jsem si pořídil    Hyundai  -  a jelikož jsem měl už řadu aut mohu porovnávat.
Tedy  porovnávat bez předsudků a bez nějakých amatérských keců  chlapců, kteří měli  2-3 ojeté plechovky , s nimiž najeli celkem nějakých  150 000 km .
Porovnávat bez toho, že si potřebuji honit ego a dělat machra jaké super auto jsem si koupil a jaký  jsem to  frajer, který se vyzná  J
 
 
                     Jen  pro pořádek a  informaci , moje – kdysi,  vozidla SPZ- RČ , najeto km .
LADA 1200
BKA 52-98
první a úžasné
     1977
    185 000
ŠKODA 120L
BOE 41-70
BMS 86-98
     1986
    146 000
ŠKODA Felicie LX
AEV 16-77
 
     1996
       98 000
LADA 110
BZN 16-42
propadák 
     1999
       48 000
VW Polo Clasic
BZP 20-56
 
     2001
       98 000
Octavia  I. 1,9TDI
2B1 6832
nejnižší spotřeba
     2004
     122 000
VW Jetta 1,6
5B2 1871
debil kufr
     2007  
     115 000
Octavia II FL 1,9 TDI
7B5 7321
 
     2010
        98 000
Octavia III  1,2 TSI
1BC 3484
super
     2015
     115 000
Hyundai 1,5 MHEB
2BM 1371
 
     2020
        4 200
 
Navštíveny země :
Slovensko, Maďarsko, Německo, Polsko, Rumunsko, Bulharsko, Srbsko, Černá Hora, Albánie, Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, Rakousko, Itálie, Francie, Švýcarsko, Španělsko , Belgie, Nizozemí .
 
Ceny  vozidel  :
LADA 58 000 , Š-120 58 800, Felicia  243 000, LADA-110 241 000,  Polo 365 000, O1 561 000,
JETTA 546 000,  O2 FL  510 000,  O3 515 000, i30 FB  480 000


Krátké  porovnání OCTAVIA III  1,2 TSI  ----  Hyundai i30 FB  1,5  T-GDI
 
1. poměr cena výkon  ( výbava   vozidla , cena , motorizace)                                         - vítěz Hyundai
2. hlučnost                                                                                                                               -  vítěz Octavia
3. infotaimen                                                                                                                           - jasný vítěz Octavia 
4. brzdy  - účinnost                                                                                                                 - vítěz Hyundai
5. spotřeba                                                                                                         - při vyšších rychlostech  je na to Octavia   nepoměrně lépe.
6. tempomat                                                                                            - vítěz Octavia  ( pracuje od nižší  rychlosti a  při řazení se nevypíná )
 
-  jen dodám, to, že  dle svého názoru napíšu i zápory na současně vlastněný autombil považuji za normální, já se  potřebuji  přesvědčovat, že to co  si koupil je to  nej nej super. 
 
Zatím jsem spokojen, a zbytek ukáže čas.

 

 

G. Info o olejích vhodných pro  1,5 T-GDI

API Představuje Tři Nové Standardy Pro Benzínové Motorové Oleje, ILSAC GF-6A, GF-6B A API SP

Skupina Lubricants Standards Group společnosti API schválila dopisem hlasováním o přijetí dvou nových specifikací ILSAC, GF-6A a GF-6B, a nové kategorie služeb API, API SP. Dvě nové specifikace ILSAC představují nejnovější výkonnostní požadavky na oleje pro benzínové motory stanovené Mezinárodním poradním výborem pro specifikaci maziv (ILSAC) a API Service SP nejnovější standard pro benzínové motorové oleje API.

V rámci zavedení specifikací ILSAC a API SP zavádí API také novou certifikační značku API „Shield“, která bude identifikovat oleje splňující specifikaci ILSAC GF-6B. Specifické požadavky pro tuto revidovanou značku jsou uvedeny v nejnovějším vydání API 1509, které si můžete stáhnout zde . Ze všech schválených nebo zvažovaných změn jsou nejdůležitější následující: Od 1. května 2020 mohou mít produkty splňující ILSAC GF-6A licenci pro zobrazení certifikační značky API „Starburst“, ILSAC GF-6B nové certifikační značky API „Štít“ a API Service SP pro použití v horní části symbolu služby API „Donut“.

Klíčové Body:

  • Od 1. května 2020 poskytuje ILSAC GF-6A nový základ pro vydání licence k používání certifikační značky API „Starburst“. Do 30. dubna 2021 poskytuje ILSAC GF-5 také základ pro vydání licence k používání certifikační značky API „Starburst“.
  • Od 1. května 2020 poskytuje ILSAC GF-6B jediný základ pro vydání licence k používání certifikační značky API „Štít“.
  • S účinností od 1. května 2021 poskytuje ILSAC GF-6A jediný základ pro vydání licence k používání certifikační značky API „Starburst“. Oleje splňující ILSAC GF-5 již nebudou způsobilé k zobrazení certifikační značky API „Starburst“ a po 30. dubnu 2021 se již nebudou zobrazovat v online adresáři EOLCS.
  • Obchodníci s ropou nyní mohou licencovat oleje splňující ILSAC GF-6A jako ILSAC GF-5 a API SN, GF-6B jako API SN a API SP jako API SN.
  • Od 1. května 2020 může být API Service SP licencováno pro použití v horní části symbolu API Service „Donut“ a oleje splňující SP s požadavky na ochranu zdrojů mohou být licencovány pro zobrazení „Resource Conserving“ ve spodní části Symbol služby API ve spojení s API Service SP v horní části.
  • Obchodníci mohou identifikovat kvalifikační oleje jako splňující ILSAC GF-6A, GF-6B a API Service SP před prvním datem licence 1. května, ale musí se vyvarovat prohlášení, která předpokládají certifikaci API nebo licenci nových specifikací a kategorie služeb před toho data.
  • Obchodníci, kteří chtějí získat své oleje, mají licenci od API, protože splňují ILSAC GF-6A, GF-6B a / nebo API SP k prvnímu datu licence, musí požádat o licenci olejů GF-6A, GF-6B a API SP prostřednictvím online aplikačního systému na  adrese https://engineoil.api.org/AccountManager/WelcomeMarketer .
  • API bude přijímat aplikace pro produkty splňující nové standardy po dobu před 1. květnem 2020 a bude zpracovávat aplikace tak, jak jsou přijaty, ale právo požadovat licencování API podle nových standardů bude povoleno až 1. května 2020 .
  • Oleje licencované podle nových standardů se v online adresáři EOLCS objeví až 1. května 2020.

 

Nové normy stanoví přísnější požadavky na výkonnost motorového oleje pro zážehové spalovací motory. Tyto tři zahrnují sedm nových testů, včetně testu opotřebení řetězu a nového testu motorových olejů s velmi nízkou viskozitou. Normy rovněž zahrnují test určený k ochraně proti jevu, kterému čelí některé benzínové motory, známé jako nízkootáčkové předzapalování (LSPI).